Hej!

Vårt arbete med att kontakta medlemmar som saknar avtal är nästan färdigt. Fortsatt några dagar till har vi chans att få EU-bidrag för nytillkomna, men möjligheten att ändra i den EU-bidragsansökan som finns inne nu stängs i början av oktober. Vi har fortsatt möjlighet för nya medlemmar att få del av EU-bidragen, då vi inte nått gränsen i vår ansökan än.

Vår EU-bidragsansökan är en av ca 340 ansökningar som kommit in till Jordbruksverket, och besked finns om att det är ca 110 föreningar som kommer att kunna få bidrag i år. Vår köplats är därför väldigt viktig. Vi har främst problem med att de poäng som behövs är baserade på hur många fastigheter med fast boende som är med ska vara minst 75 % för högsta poäng. Vi ligger på 55-60% idag och vi kommer försöka ta kontakt med de fast boende i området som vi idag inte vet om de är intresserade eller inte av att vara med i föreningen.

Det är beslutat att EU-bidragsansökningar ska behandlas 4 ggr om året from 2016. Om vi inte kan få bidrag i år finns framtida möjlighet. Det är beslut som föreningens årsmöte måste ta.

Styrelsen har först nu blivit redo att börja söka upp berörda markägare så det arbetet kommer att starta i oktober.