Senaste nytt från Fiberprojektet!

Föreningens styrelse jobbar nu för högtryck på alla fronter med att driva projektet. I och med att vi fick våra bidrag beviljade den siste november 2016 är det nu full fart som gäller. Fokus just nu ligger på markaägaravtal (som kommer in löpande, det ena efter det andra) vilket är en förutsättning för att vi skall få gräva ner våra fiber.
Föreningen kan inte betala för markavtal till markägare, det finns inte utrymme för sådan ersättning i den prisbilden som är presenterad. Vi jobbar även med myndighetskontakter för att kunna jobba med Trafikverkets vägar där vi har stor vinning så att vi kan undvika resurskrävande sjökablar mm. Andra myndighetskontakter som vi har är exempelvis kommuner, länsstyrelsen och Jordbruksverket. Vi har även köpt in ett begagnat nodhus som skall stå på Lilla Askerön men betjäna hela föreningen. Bert-Inge Nordberg som yrkeskunnig på fronten och ingår i styrelsen är mycket nöjd med köpet. Vi jobbar vidare med samarbeten med fiberföreningar på Orust och Tjörn inom de delar som vi har gemensam nytta av , exempelvis samförläggning.
Vid kommer att ha årsmötet den 26:e mars hölls det en presentation om föreningens verksamhet som beskrev nuläget och framtidsplanerna. Årsmötet gav styrelsen i uppdrag att köpa in anläggningen som utförandeentreprenader vilket styrelsen kommer att jobba med för att göra det på bästa möjliga sätt. Alternativet att sälja av till en kommersiell aktör är efter årsmötet inte aktuellt då vi i det läget dels mister kontrollen för framtiden vad gäller taxor och liknande, dels lämnar dessa i dag inga garantier för när de kan vara färdiga då även dessa lider av högkonjunkturen i entreprenadbranschen. Vi har nu behov av upplagsplatser för material under byggtiden, den som äger mark som kan upplåtas under byggtiden är mycket välkommen att mejla in om detta till föreningen.
Vi har i ansökan hos Jordbruksverket möjlighet att inrymma 280 medlemmar som kan få bidragsberättigad fiber. I dagsläget är vi 226. De som kommer in efter att denna kvot är fyllde eller efter att entreprenaderna är upphandlade kommer att få en väsentligt annorlunda prisbild. Ansökningar från nu och framåt belastas enligt årsmötes beslut med en retroaktiv årsavgift på 500kr.
Anläggningen skall vara driftsatt senast den 31 december 2018.

Kontakta oss gärna om du undrar över något!