Mötet 27/9 2015 präglades av oro för hur viktningstalet påverkar vår chans att få bidrag

En sammanfattning av styrelsemötet 27/9.

Vi hade besök av Tjörns kommuns fibersamordnare, Per Persson, och diskuterade läget med honom. Vi framförde skarp kritik för kommunens hantering av underlag för att ta fram ett förfrågningsunderlag. Vi har konstaterat att fiberföreningen har startat och drivs av idella krafter för att skapa en kommunikationslösning i en kommundel som är glesbefolkad. Detta är en del av den bredbandspolitik som Tjörns kommun själva har formulerat. Föreningen har av de 2 andra kommunerna stöttats med råd och kartmaterial för att lösa dessa uppgifter. Tjörns kommun vill ha betalt, mycket betalt för deras kartor.  Föreningen har löst detta på annat sätt. Samråd för bredbandsstöd har erhållit av Orust kommun och arkiverats.

Vi är nu 220 st medlemmar och 24 nya anläggningsavtal godkändes.

Bynet har hållt en genomgång med representanter för styrelsen rörande kommande markavtalsförhandlingar.

Vi har stött på problem rörande viktningstalet för antalet anslutna fastigheter med personer som är skrivna på fastigheten. För att Jordbruksverket ska kunna placera samtliga ansökningar i en kö för att fördela bidraget så är detta ett tungt viktningstal. Över 75% fastboende är möjligheten att komma högt upp i listan = ökade chans att få del av EU-bidragspengar. Vi ligger mellan 60-65% fastboende som är medlemmar. Som vi tolkar detta kan det betyda att vi inte får EU-bidrag nu. Trösten är att när Jordbruksverkets system för utbetalningar av stöd är i gång har de givit besked om att de planerar att ha 4 tillfällen/år som de delar ut stöd. Får vi inte nu så finns det snart chans att söka igen.

Vi har konstaterat att styrelsen behöver förstärkning, särskilt med förslag till årsmötet på ordförande.